روشهای بازرسی جوش

در این مقاله به معرفی و بررسی انواع روشهای بازرسی جوش می پردازیم. برای شناسایی صحیح عیوب جوش، روشها و ابزارهای دقیقی وجود دارد که در ادامه معرفی می شوند.

بازرسی جوش

الف) بازرسی جوش به روش غیرمخرب (NDT)

در ایـن روش بازرسـی، بـدون تخریـب جـوش، بـه عیـوب سـطحی و عمقـی آن پی می برنـد. این روش بازرسـی خـود بـه روش هـای گوناگونـی به شـرح ذیل تقسـیم‌بندی میشـود.

1 – بازرسی چشمی (VT)

انواع گرده سنج
انواع گرده سنج

بـا مشـاهده چشـمی، عیـوب ظاهـری و سـطحی جـوش تشـخیص داده شـده و نسـبت بـه اصلاح آنهـا اقـدام می شـود. بازرسـی چشـمی از سـاده‌ترین و کم هزینه‌تریـن روشهـا اسـت که وابسـتگی زیـادی به تجربـه و مهـارت بازرس جوش دارد. این روش بازرسـی در تمامـی مراحل قبل، حین و بعد از جوشـکاری انجام می شـود. در ایـن روش بازرسـی، طـول جـوش بـا متر و بعـد جـوش بـا گرده‌سـنج اندازه‌گیـری می شـود.

2 – بازرسی به وسیلۀ مایع نافذ (PT)

بازرسی به وسیلۀ مایع نافذ
بازرسی به وسیلۀ مایع نافذ

در ایـن روش با اسـتفاده از جاذبـه موئینگی، یک مایع رنگـی را بـا قلـم مـو یـا اسـپری روی جـوش پخـش نمـوده و بـا نفـوذ این مایع بـه درون ناپیوسـتگی‌های سـطحی جـوش، آن را نمایـان می کننـد. بـا این روش فقـط می تـوان به عیـوب سـطحی جوش ماننـد ترک و تخلخـل در سـطح جـوش پی بـرد و نمی تـوان عمق ایـن معایـب و یا معایب زیرسـطحی جـوش را تخمین زد.

3 – بازرسی جوش به روش اولتراسونیک (UT)

بازرسی به روش اولتراسونیک ۱      بازرسی به روش اولتراسونیک ۲

در ایـن روش، بـا اسـتفاده از امـواج صوتـی عیـوب داخلـی و زیرسـطحی جوش نمایـان می شـود به‌طوری که اگر امـواج از محیط‌هـای غیرهمگـن عبـور نمایند، روی مانیتور دسـتگاه محل آنها را مشـاهده می نماینـد. این روش، بـه نسـبت روشهـای چشـمی و مایع نافـذ دقیقتـر و در عین حال گرانتر می باشـد.

4 – آزمون ذرات مغناطیسی (MT)

آزمون ذرات مغناطیسی

از روش بازرسی با استفاده از ذرات مغناطیسی برای بررسی عیوب سطحی و برخی معایب زیرسطحی نظیر ترکها استفاده میشود.

5 –  آزمون رادیوگرافی (RT)

یکـی از روشهـای آزمایـش غیرمخـرب می باشـد کـه بـا اسـتفاده از پرتو نـگاری، نـوع و محـل عیـوب داخلـی و بسـیار ریـز جـوش از قبیل حبس سـرباره، حفره گازی، ترک در جـوش، بریدگی کنارجوش، نفـوذ ناقص و امتزاج ناقـص را نشـان می دهـد. این شـیوه پرتونـگاری، وجود معایـب مختلف در فلز جـوش و فلز مبنا را مسـجل کرده و انـدازه و محـل آنها را مشـخص می نماید.

ب) تستهای مخرب (DT)

از ایـن نـوع تسـتها بـرای سـنجش مقاومـت مکانیکـی قطعـات جـوش شـده نظیـر مقاومت خمشـی، برشـی و کششـی اسـتفاده می شـود. قطعـات جـوش شـده تحـت اثـر بـار قـرار می گیرند تا گسـیخته شـوند. انواع تسـت مخـرب در شـکلهای زیر نشـان داده شـده اسـت.

تست خمش تست کشش

تست ضربه

از اینکه ما را با مقاله انواع روشهای بازرسی جوش همرایی کردید از شما سپاسگذاریم.

منبع : فناوری‌های ساختمان (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی)

از این پست دیدن فرمائید:

فرم های جوشکار در پروژه های نفت و گاز

لطفاً امتیاز دهید:
4.6/5 - (7 امتیاز)

نظرات


Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/comments.php) is not within the allowed path(s): (/home/h242009/:/tmp:/var/tmp:/opt/alt/php74/usr/share/pear/:/dev/urandom:/usr/local/lib/php/:/usr/local/php74/lib/php/) in /home/h242009/domains/sakhtoejra.com/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 1622

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *